سلامت ما در طبیعت است...

معرفی نرم افزارهای مرجع طب سنتی

سلامت ما در طبیعت است...

معرفی نرم افزارهای مرجع طب سنتی

نرم افزار جامع قانون در طب سینا

نرم افزار جامع قانون در طب سینا

 

 

  •  نرم افزار جامع قانون در طب  با اقتباس از پنج جلد کتاب قانون در طب  فارسی  طراحی و تولید گردید .
  • این نرم افزار با امکانات جستجو در متون و لیست ها به شما کمک موثری در یافتن سریع اطلاعات مورد نظرتان خواهد نمود.
  • در ادامه برای آن دسته  از افردای که با عناوین و فهرست موضوعی کامل کتب قانون در طب آشنائی ندارند تذکرات ذیل   
    • ساختار و محتوای قانون مفید میباشد.

توجه فرمائید :

با توجه به شروع سال تحصیلی حوزه و دانشگاه و به منظور رفاه حال عموم علاقه مندان به طب سنتی تا اطلاع ثانوی این نرم افزار در بازار اینترنت پست جمهروی اسلامی با 50 در صد تخفیف به فروش میرسد .

  

 امکانات اطلاعاتی نرم افزار :

ساختار و محتوای قانون

 

این کتاب عظیم بیش از یک میلیون کلمه دارد و شامل پنج بخش (کتاب) است که هر یک به چند فن، تعلیم، جمله و فصل تقسیم میشود. پنج بخش کتاب عبارت است از: کلیات طب، ادویه مفرده، امراض مخصوص اعضاء، امراض عمومی بدن و ادویه مرکبه. بوعلی در کتاب مذکور سعی بلیغی در تعریف الفاظ طبی به گونه ای منطقی کرده و در تقسیم موضوعات و شرح مطالب نیز از روشی منطقی پیروی کرده است. قانون را باید ترکیبی علمی از تجارب بالینی بوعلی، آثار و تعالیم جالینوس و بقراط و ارسطو و نوشته‌های پزشکان ایرانی و مسلمان پیش از خود چون رازی، ابن ربن طبری و ابوسهل مسیحی دانست.

 

کتاب مذکور را بزرگترین سند پزشکی جالینوسی میدانند ولی مسائل نظری ارسطویی بر این اثر ارزشمند مسلط است. بوعلی در تشریح به ارسطو استناد میکرد. وی مبانی کلی طب را بر پایه آرای جالینوس و اروگیاه شناسی اش را بر اساس نوشته‌های دیوسکوریوس (داروگیاه شناس نامدار یونانی در قرن نخست میلادی) توضیح داده است.

 

بوعلی به طب نظری و عملی نظر داشته است. وی در آثار طبی خود و به ویژه در قانون، تعالیم عملی و بالینی را در قالب تعریفهای نظری و علمی بیان کرده است. مشاهدات بالینی قانون را میتوان با مفاهیم تجربی بالینی الحاوی مقایسه کرد. ابن سینا، رازی را شایسته نام پزشک و حکیم نمیدانست اما عملاً" بسیاری از روشهای درمان و کار تجربی خود را از الحاوی رازی آموخته بود.

 

بوعلی در شرح داروهای مفرد و قراباذین، نخست ماهیتشان را ذکر میکند و بعد نوع عالی و دانی آن را شرح میدهد. اکثر داروهای ذکر شده از داروهای گیاهی یا حیوانی است. او از مواد معدنی و ترکیبات شیمیایی نیز در داروسازی استفاده میکرده است ازجمله طلا، سرب، نقره، سفیداب، گوگرد، زرنیخ، لاجورد، و زنگار.

 

ابن سینا ضمن توصیف کارکرد این مواد اطلاعات جالبی نیز درباره شیمی غیرآلی بیان کرده است. در کتاب اول قانون برخی اطلاعات درباره طرز آزمایش مواد دقیقآ آمده است ازجمله شرح تصفیه آب هنگام مسافرت.

 

بوعلی سینا در قانون به نکات خاصی اشاره میکند که پیش و حتی پس از آن دوره، به آنها توجه چندانی نمیشده است.

 

  ابوعلی سینا در تنظیم قانون علاوه بر تجربه‌های شخصی‌اش از آثار اطباء قبل از خود مانند علی بن عباس مجوسی معروف به اهوازی، ابوسهل مسیحی، قمری و زکریای رازی نیز بهره برده است. امتیازات «قانون» ابن سینا از دیدگاه دانشمندان: دانشمندان محاسن بسیاری برای اثر ارزشمند ابن سینا برشمرده‌اند؛ از جمله محاسن کتاب این است که قانون یک کتاب درسی است. ویژگی دیگر کتاب ابن سینا آموزش منظم و سازماندهی علمی آن و امتیاز بعدی که برای این اثر ذکر کرده‌اند مختصر بودن و عبارت‌پردازی‌های قوی آن است. 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد